GIG1005 JALINAN MASYARAKAT
PENULISAN REFLEKTIF
PROGRAM JALINAN MASYARAKAT DI DESA TEMUAN
NURLYANA SOFEA BINTI MD YUSOFF (MIC170037) TARIKH: 3 MEI 2018
Perjumpaan pertama kami dengan
Dr Puah adalah semasa semester 1 lepas. Dr Puah telah memperkenalkan kursus
Jalinan Masyarakat ini dengan memberi sedikit penerangan tentang kursus ini.
Beliau turut menayangkan beberapa video yang telah dibuat oleh senior-senior
kami terdahulu. Melalui pendedahan tersebut, kursus ini telah menarik perhatian
saya kerana ia melibatkan komuniti luar
yang berada di sekeliling kita. Setelah semester 2 bermula, kami memulakan
pembelajaran kursus Jalinan Masyarakat ini dengan melantik ahli jawatankuasa
tertinggi yang akan memimpin kami sepanjang projek Jalinan Masyarakat ini
berlangsung. Saya pula telah memilih biro makanan dan tugas-tugas khas sebagai
skop kerja yang akan saya lakukan di sana. Setelah beberapa minggu perbincangan
dilakukan bersama Dr Puah, akhirnya kami telah membuat keputusan untuk
menjalankan projek ini di perkampungan Orang Asli, Desa Temuan. Kami telah
memilih perkampungan ini kerana ia selaras dengan objektif kami iaitu untuk
membekalkan ilmu pengetahuan kepada anak-anak orang Asli yang kurang
pendekatannya kepada pentingnya ilmu pengetahuan dalam hidup kita.
Beberapa minggu sebelum projek
sebenar, 9 orang daripada kami telah melawat ke perkampungan orang Asli, Desa
temuan untuk mengajak dan memberi pendedahan kepada penduduk di sana tentang
projek besar kami pada 29 April nanti. Saya juga tidak melepaskan peluang untuk
membantu mengajak mereka dengan mengedarkan risalah. Kami juga telah
menyediakan pelbagai jenis permainan dan beg hadiah yang pastinya akan menarik
perhatian kanak-kanak kerana mereka adalah fokus utama kami. Melalui permainan
yang telah kami sediakan, kami hanya mampu berharap agar mereka akan menjadi
tertarik untuk menyertai projek Jalinan Masyarakat kami nanti. Pada mulanya,
saya agak risau akan sambutan yang akan ditunjukkan oleh mereka. Tambahan pula,
hanya 9 orang daripada kami yang ada di sana. Namun begitu, respons kanak-kanak
di sana amat memberangsangkan. Malah, ada yang turut mengajak rakan-rakan
mereka untuk menghadiri khemah kami dan ada juga yang datang berkali-kali untuk
bermain permainan yang telah kami sediakan. Walaupun begitu, perkara yang
mengejutkan saya ialah terdapat beberapa kanak-kanak yang sudah berumur 13
tahun dan ke atas namun masih tidak boleh membaca. Situasi ini telah memberi
kesedaran kepada saya bahawa masih ramai kanak-kanak di luar sana yang
memerlukan pendedahan kepada kepentingan ilmu pengetahuan. Lawatan ke sana
telah memberi pengalaman baru kepada saya kerana ia adalah kali pertama saya
melawat perkampungan orang Asli.
Dua hari sebelum projek, saya
dan beberapa orang ahli biro makanan telah pergi ke pusat membeli-belah untuk
membeli beberapa barang dan makanan. Saya amat terkejut kerana kami telah
menghabiskan hampir RM600 untuk membeli barang dan makanan sahaja. Saya juga
agak tidak bersetuju apabila mendapat tahu yang kami seharusnya membawa makanan
dan tidak pergi dengan hanya tangan kosong. Pada pendapat saya, itu sepatutnya
bergantung kepada kami dan bukan atas pilihan mereka. Namun begitu, ia tidak
menghapuskan niat saya untuk membantu mereka. Keesokan harinya, saya dan
beberapa orang rakan lain telah keluar untuk membeli roti sebagai sarapan pagi
semasa hari kejadian nanti. Pada waktu malam tersebut, kami semua saling
membantu dalam membalut hamper sebagai hadiah bagi mereka yang akan memenangi
pertandingan eksplorasi yang telah disediakan oleh biro aktiviti.
Pada hari kejadian, kami
berkumpul di stesen bas Kolej Kediaman Pertama pada jam 7.15 pagi dan mula
bergerak dari Universiti Malaya pada jam 8.00 pagi. Setibanya kami di sana,
saya dan ahli biro makanan yang lain mula bergerak ke dapur untuk menyediakan
sarapan pagi dan sandwich untuk penduduk di sana. Beberapa orang ibu di sana
turut membantu kami menyediakan dua jenis sandwich iaitu sandwich telur dan
sardin. Hampir 220 roti dan 220 sandwich telah kami sediakan kepada kanak-kanak
di sana. Semasa penyediaan sandwich, ada di antara kanak-kanak di situ yang
seronok berkaraoke mengikut lagu yang dipasang. Sesungguhnya, kanak-kanak di
situ amat periang dan menghiburkan hati.
Walaupun begitu, apa yang amat mengecewakan saya ialah tidak sampai
seratus orang kanak-kanak yang hadir ke projek kami. Oleh itu, banyak
pembaziran telah berlaku kerana kami telah menyediakan makanan mengikut
bilangan yang telah diberitahu. Tambahan pula, terdapat kanak-kanak yang tidak
mengambil makanan mereka.
Setelah selesai kerja kami di
dapur, kami menyertai yang lain di dewan. Banyak aktiviti yang telah disediakan
dan kanak- kanak di situ terlihat sungguh gembira bermain bersama fasilitator.
Sesungguhnya, amat sukar untuk mengawal mereka kerana mereka sangat aktif. Antara aktiviti yang telah kami sediakan
ialah ceramah kerjaya dan persembahan drama yang menunjukkan betapa pentingnya
menjaga kesihatan. Semasa majlis penutup, hadiah dan cabutan bertuah telah
diberikan kepada pemenang dan sepanjang majlis penutup itu, ada seorang kanak-
kanak yang tidak lepas dari riba saya. Kebanyakan daripada mereka amat manja
dan suka untuk diangkat. Namun begitu, saya suka akan sifat manja mereka kerana
ia menunjukkan yang mereka telah berasa selesa dengan kami walaupun kami orang
luar. Tamat sahaja majlis penutup, kami bersama semua kanak-kanak mengambil
beberapa gambar sebagai kenangan. Sesungguhnya, projek ini adalah salah satu
pengalaman terbaik saya kerana saya tidak mempunyai banyak peluang untuk
berbakti kepada komuniti luar dan yang paling manis sekali adalah masa yang
telah saya luangkan bersama kanak-kanak di sana. Saya juga amat berharap agar
kanak-kanak di sana turut bergembira dan mendapat banyak pengetahuan baru
melalui projek kami.
Melalui projek Jalinan
Masyarakat ini, banyak pengajaran yang telah saya pelajari. Sebagai contoh,
kerjasama dalam ahli kumpulan amat penting agar kerja dapat dilakukan dengan
lebih cepat dan hasilnya juga dapat memuaskan hati semua. Selain itu, ilmu
pengetahuan juga amat penting kerana dengan ilmu, masa hadapan kita akan
menjadi lebih cerah. Jika projek ini akan diadakan pada masa hadapan, saya
ingin menyertai biro lain seperti biro aktiviti untuk menambahkan pengalaman
baru. Banyak lagi yang perlu saya belajar dalam berkomunikasi dengan masyarakat
di luar sana. Harapan saya adalah supaya projek seperti ini sentiasa berterusan
kerana ia dapat memberi pendedahan kepada pelajar seperti saya tentang
kehidupan di luar kampus. Saya telah belajar banyak perkara melalui projek
seperti ini.
(936 patah perkataan)
Comments
Post a Comment