Nurul Aqidah binti Senin (MIC170037)


GIG1005 JALINAN MASYARAKAT
PENULISAN REFLEKTIF
PROGRAM JALINAN MASYARAKAT DI DESA TEMUAN

NURUL AQIDAH BINTI SENIN (MIC170037)                                                TARIKH: 3 MEI 2018
               Pada tanggal 29 April 2018, program jalinan masyarakat anjuran pelajar sains bioperubatan telah diadakan bertempat di Kampong Desa Temuan. Program ini mempunyai tujuan tersurat untuk memenuhi jam kredit para pelajar . Namun begitu, pelbagai tujuan tersirat yang boleh dikupas iaitu untuk mendedahkan kepada para pelajar tentang kepentingan aktiviti sukarelawan dalam masyarakat serta memberi kesedaran akan tanggungjawab yang digalas oleh pelajar untuk membantu masyarakat.
            Langkah perangkaan projek ini bermula dari taklimat Doktor Puah Suat Moi, penyelaras subjek Jalinan Masyarakat pada akhir semester pertama.  Pada ketika itu, kami tidak tahu akan kewujudan subjek ini malah masih tidak mengenali Dr Puah. Kami diminta untuk memikirkan projek sukarelawan boleh dianjurkan. Bermula semester kedua, bermulalah kelas jalinan masyarakat bersama Dr Puah Suat Moi. Pada awalnya, kami dibahagikan kepada 5 kumpulan dan setiap kumpulan diminta untuk merancang satu aktiviti sukarelawan. Pada ketika ini, gerak kerja kami sangat perlahan. Hal ini berkemungkinan kerana pembahagian kumpulan telah membataskan idea kami atau mungkin kerana kami yang masih samar-samar dengan subjek ini. Beberapa cadangan aktiviti telah dibincangkan seperti mengemas surau. Namun begitu, selepas beberapa ketika, Dr Puah  mencadangkan untuk membuat satu projek besar bersama, tanpa pecahan kumpulan. Projek yang dicadangkan adalah melawat kampung orang asli. Kami membuat undian dan ternyata majoriti daripada kami lebih gemar untuk membuat projek bersama. Mungkin kami berfikir perkara yang sama iaitu, ‘jika usaha kami disatukan, lebih senang sesuatu kerja dilakukan dan lebih besar hasilnya.’ Setelah mencapai kata sepakat, kami melantik majlis tertinggi  beserta ketua biro.
            Beralih kepada  agenda kami yang seterusnya,  mencari kampung orang asli untuk dilawati. Kami  bekerjasama mencari kampung orang asli yang sesuai di mana, tidak terlampau jauh dan masyarakatnya bersifat terbuka untuk menerima orang luar. Kami mencari maklumat di internet dan cuba mendapatkan cara untuk menghubungi mereka. Namun begitu, kami mengambil langkah yang salah. Setelah mengkaji, kami mendapat tahu bahawa perlu berhubung dengan pihak Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) terlebih dahulu. Tanpa membuang masa , kami membuat panggilan terus ke JAKOA untuk mengetahui langkah yang perlu kami lakukan. Pihak JAKOA meminta kertas kerja daripada pihak kami. Mengenangkan masa yang semakin suntuk, kami membahagikan kumpulan kepada beberapa biro untuk mempercepatkan gerak kerja. Saya memilih untuk berada dalam biro aktiviti.
            Beberapa minggu setelah menghantar kertas kerja kepada JAKOA, kami mendapat berita gembira iaitu kertas kerja  telah diluluskan dan kampung orang asli telah ditetapan. Oleh itu, bermulalah gerak kerja setiap biro. Sebagai ahli biro aktiviti, kami mula merancang aktiviti-aktiviti program dan cuba memasukkan unsur-unsur akademik serta nilai murni . Antara aktiviti yang kami cadangkan ialah “puzzle”, mengajar kanak-kanak untuk menjadi kreatif, “hide and seek”, mengajar  bendera-bendera negeri di Malaysia dan aktiviti “Sinking Bowl”, mendedahkan  teori apungan serta menajamkan minda  untuk merancang strategi. Akiviti yang dicadangkan oleh saya adalah “bola beracun” yang mengajar untuk bersifat daya saing . Pada perjumpaan yang seterusnya kami membentangkan idea kami kepada ahli kelas untuk dinilai. Kebanyakan idea kami dipersetujui ramai.
            Namun begitu, biro kami mendapat kejutan apabila diminta menambah aktiviti untuk pameran di Desa Temuan. Pameran itu bertujuan untuk mendedahkan kepada penduduk kampung akan program pada 29 April 2018. Kami mencadangkan beberapa permainan seperti “math game” dan lego untuk menarik minat penduduk kampung ke tapak pameran kami. Walaupun saya tidak dapat hadir ke pameran itu, saya mendapat berita daripada rakan yang pergi bahawa segalanya berjalan dengan lancar.
            Hari demi hari berlalu, hari yang kami nantikan makin menghampiri. Setiap biro sibuk dengan persiapan masing-masing. Sebagai biro aktiviti, kami mula menyediakan bahan-bahan untuk permainan yang diaturkan. Kami membahagikan ahli kami kepada empat kumpulan dimana satu kumpulan mengendalikan satu permainan. Saya telah ditugaskan mengendalikan bola beracun. Seminggu sebelum projek , ahli biro aktiviti telah berkumpul dan mempersembahkan permainan masing-masing . Kami bersama-sama memberi komen dan mengemaskan kembali apa yang perlu dikemaskan. Pada 27 April 2018, dua hari sebelum projek, kami melakukan “run test”  bersama ahli biro yang lain. Ketika ini, kami telah merasa kehangatan projek ini. Keesokan harinya, saya dan beberapa orang ahli telah pergi ke Desa Temuan untuk melawat tapak dan merancang lokasi “checkpoint”. Pada mulanya, saya masih ragu-ragu untuk bergaul dengan kanak-kanak di sana, namun demikian, mereka sangat bersifat terbuka dan menyenangkan saya untuk bergaul bersama. Ternyata bermain dengan mereka membuatkan saya gembira juga penat pada masa yang sama.
            Hari yang kami nantikan telah tiba. Kami bertolak daripada Universiti Malaya pada pukul 7.45 am ke Desa Temuan. Sampai disana, persediaan aktiviti mula dilakukan. Sebahagian daripada kami mula menyediakan makanan dan sebahagian lagi mula menyediakan “checkpoint” aktiviti masing-masing. Ketika melakukan persediaan, saya diberitahu oleh rakan saya bahawa ada kanak-kanak yang mencari saya. Kanak-kanak itu adalah kanak-kanak yang bermain dengan saya semasa lawat tapak. Saya berasa terharu kerana mereka masih mengingati saya. Pada pukul 9 am kami memulakan aktiviti dengan zumba yang dikendalikan oleh pelajar perundangan UM. Program “explore race” menyusul selepas Zumba. Bermulalah tugas saya sebagai penjaga “checkpoint”. Ternyata, untuk menerangkan permainan ini kepada kanak-kanak bukanlah mudah. Hal ini kerana, permainan ini merupakan sesuatu yang baru untuk mereka. Oleh itu, saya perlu menerangkan secara teliti dan dalam bahasa yang mudah difahami. Namun begitu, mereka bermain dengan gembira dan penuh semangat. Disebabkan permainan ini agak bahaya, ada segelintir yang mengalami cedera ringan seperti sakit tangan dan kaki akibat terkana bola yang laju. Tetapi, mujurlah kesakitan itu tak bertahan lama. Aktiviti bola beracun merupakan antara aktiviti yang disukai ramai. Saya berasa gembira kerana aktiviti yang saya cadangkan disukai bukan sahaja oleh kanak-kanak namun ahli jawatankuasa sendiri. Walaupun pelbagai masalah yang timbul pada hari kejadian, kami dapat atasi dengan baik.
            Aktiviti  di Desa Temuan tamat pada pukul 4.00 pm. Walaupun keletihan, kami berasa amat puas hati kerana projek yang telah lama dirancang dapat dijayakan. Melihat wajah kegembiraan kanak-kanak di sana apabila bermain dan mendapat hadiah mengubati keletihan kami.  Pengalaman yang sangat berharga ini tidak akan saya lupakan. Aktiviti ini membuka mata saya bahawa kanak-kanak adalah harta yang sangat berharga untuk negara. Jika dididik dengan cara yang betul, mereka mampu membawa pembaharuan kepada masyarakat, namun jika sebaliknya, mereka akan membawa masyarakat ke lembah kehancuran. Oleh itu, pendidikan amatlah penting. Namun, tugas mendidik bukan hanya terletak pada  guru dan ibu bapa sahaja malah merupakan tanggungjawab masyarakat.
                                                                                                                  
(1000 patah perkataan)

Comments