Afiq Fadhil Bin Abdullah (MIC170002)


 GIG 1005 SOSIAL ENGAGEMENT
PROGRAM INTERAKSI BERSAMA KAMUNITI DESA TEMUAN
PENULISAN REFLEKTIF

Afiq Fadhil Bin Abdullah (MIC170002)                                                                               3 Mei 2018

            Pada awal perjumpaan untuk melantik ketua dan ahli jawatankuasa (AJK) bagi projek ini, saya memang merancang untuk melakukan khidmat masyarakat di kawasan orang asli. Hal ini kerana saya ingin membantu mereka mengubah cara hidup mereka agar lebih baik. Namun penasihat projek kami iaitu Dr Puah mencadangkan agar kami menerapkan pembelajaran dan pendedahan berkaitan dengan sains. Dalam projek ini saya merupakan AJK makanan dan logistik. Oleh itu kami harus menyediakan makanan dan peralatan untuk melancarkan projek kami. Saya mendapati rakan saya mengalami kesukaran untuk mendapatkan kelulusan dari pihak Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA). Akhirnya kami berjaya mendapat kelulusan untuk melakukan aktiviti di Kg. Desa Temuan. Penasihat dan beberapa orang rakan saya telah pergi ke desa tersebut untuk meninjau lokasi di sana agar kami dapat menyesuaikan dengan aktiviti yang kami ingin jalankan. Wakil JAKOA yang mengurus kampong tersebut mencadangkan agar kami membuka satu pameran berkaitan dangan projek kami. Oleh itu, AJK makanan ditugas kan untuk menyediakan buah tangan untuk diberikan kepada pelajar yang hadir ke tempat pameran kami. Saya telah pergi ke AEON BIG yang bertempat di Midvalley untuk membeli barang tersebut. Kami membeli biskut, makanan ringan, gula-gula dan minuman dengan mengambil kira harga bahan tersebut. Disini saya belajar bahawa barangan yang murah tidak semestinya tidak berkuliti. Kami harus menjimatkan pembelanjaan kami kerana anggaran kos kami adalah sedikit.
            Sehari sebelum projek kami diadakan, saya telah ke kampung tersebut untuk menghantar  bahan masakan untuk keesokan harinya. Saya bertanya kepada seorang budak disana “ adik dah makan pagi ker?”. Budak itu menjawab “belum, kitaorang makan sekali sehari jer”. Saya berasa terharu dengan jawapan itu. Saya telah memberikannya sekeping bar coklet sebagai hadiah. Semasa saya ingin mengantung banner, mereka cuba untuk memanjat tangga yang saya gunakan. Biar pun mereka nakal tetapi mereka sangat pandai menyanyi dan suka berhibur. Pada hari projek kami dijalankan, saya ditugaskan untuk membuat air minuman untuk makan pagi dan makan tengahari. Pengalaman yang paling berharga bagi saya adalah, apabila saya berdiri bersama barisan fasilitator dan ditugaskan untuk mengendalikan pelajar-pelajar yang telah dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan kecil. Menjadi fasilitator bukan semudah yang disangkakan kerana kami perlu berhadapan dengan pelbagai kerenah pelajar yang masih mentah dan memerlukan bimbingan kami. Apabila kami memberi arahan untuk melakukan kerja berkumpulan, mereka sukar memberi kerjasama dan banyak bermain-main. Bukan itu sahaja, malah ada segelintir yang tidak mahu mengambil bahagian dalam aktiviti yang kami cadangkan tetapi lebih cenderung untuk melakukan aktiviti sendiri seperti bermain bola dan berkejaran sesama sendiri. Kami cuba menarik minat pelajar untuk menyertai aktiviti yang kami adakan dan kami bernasib baik apabila mereka akhirnya turut terlibat dalam aktiviti-aktiviti tersebut sampai ke tengahari. Selesai sudah beraktiviti, kami mengagihkan makanan tengahari kepada para pelajar mengikut kumpulan masing-masing. Ketika kami semua menjamu selera, tiba-tiba rakan saya memanggil saya dan menyuruh saya menemani seorang pelajar yang cedera untuk dibawa ke klinik. Oleh kerana pelajar tersebut masih berumur 11 tahun, doktor di klinik tersebut mencadangkan agar kami membawa pelajar tersebut ke PPUM. Semasa di PPUM, saya cuba menenangkan ibu pelajar tersebut yang risau akan keadaan anaknya yang telah cedera dibahagian mata. Saya dimaklumkan oleh doktor yang bertugas untuk menungggu selama 1 jam untuk mendapatkan rawatan dan pemeriksaan daripada doktor ortopedik. Setelah ibunya mengetahui bahawa kecederaan anaknya tidak serius, ibunya mula kembali tenang. Saya  kembali ke kampong tersebut untuk menghadiri majlis penutup.
            Apa yang saya dapat dari projek ini, bagi melakukan suatu aktiviti pentingnya rancangan yang teliti bagi memastikan projek yang dilakukan berjalan lancer. Perancagan tersebut meliputi dana,pengankutan,makanan dan sebagainya. Bukan itu sahaja, perancangan yang dibuat perlulah disertakan dengan satu atau dua lagi perancangan tambahan sebagai sokongan kepada perancangan tersebut. Ketika menjadi fasilitator, banyak yang telah saya pelajari baik dari segi mengendalikan kumpulan mahupun mengendalikan pelajar. Mengendalikan kumpulan dan mengendalikan pelajar merupakan dua perkara yang berbeza kerana untuk membentuk kumpulan yang hebat, perlulah mengendalikan pelajar tersebut dengan sebaik munkin. Disamping itu juga, melalui perbualan saya dengan ibu pelajar di situ, rata-rata mereka masih berfikiran kelas ke-3. Hal ini kerana mereka meganggap ketidakperluan sistem persekolahan menengah bagi anak-anak mereka kerana mereka bimbang akan masalah yang bakal timbul terhadap anak-anak mereka seperti masalah buli, masalah social dan sebagainya. Saya juga dapat belajar cara berkomunikasi dengan mereka kerana mereka mempunyai banyak pantang larang semasa bercakap. Oleh itu, saya harus berhati-hati semasa bercakap agar tidak tersasul dan menyebabkan mereka tidak menyukai pelajar dari Universiti Malaya pada masa akan datang. Projek khidmat masyarakat ini banyak mengajar saya untuk bergaul dengan pelajar dari kaum orang asli kerana meraka banyak pantang larang dalam kehidupan mereka. Sekian terima kasih.

Comments