GIG 1005 JALINAN MASYARAKAT
PENULISAN REFLEKTIF
JALINAN MASYARAKAT DI KAMPUNG DESA
TEMUAN,BUKIT LANJAN,SELANGOR.
MUHAMMAD HAZIQ RUZAINI BIN ABDULLAH (MIC170023) TARIKH: 29/4/2018
Jalinan Masyarakat merupakan satu kursus universiti yang diwajibkan
kepada semua pelajar Sarjana Muda. Anjakan paradigma yang diambil oleh sistem
universiti telah menyaksikan perubahan dalam gaya kursus ini dikendalikan bagi
sesi 2017/2018. Justeru itu,kami hendaklah merancang satu aktiviti jangka
panjang yang berupaya untuk mengubah masyarakat ke arah yang lebih baik. Atas
cadangan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA),Kampung Desa Temuan,Bukit
Lanjan,Selangor menjadi lokasi pilihan kami kerana kedudukannya yang strategik.
Pertama sekali sebelum saya pergi ke Kampung Desa Temuan ini,pada 29
April, saya telah didedahkan dengan situasi sebenar perkampungan orang asli
pada 25 Mac 2018. Saya mengikuti rombongan seramai 9 orang pelajar yang
diiringi oleh Dr. Kee Boon Pin,salah seorang pensyarah Universiti Malaya untuk
menguar-uarkan tentang aktiviti Jalinan Masyarakat yang akan kami jalankan pada
29/4/2018. Namun pada awal sebelum pertama kali menjejakkan kaki di bumi
Kampung Desa Temuan,Bukit Lanjan ini,sudah semestinya saya tertanya-tanya
tentang keadaan kehidupan mereka di sana dan bagaimana mereka menjalankan
aktiviti seharian mereka. Ada juga sentimen yang bermain dalam fikiran saya
bahawa anak-anak orang Asli mungkin tidak dapat menerima kami dengan hati
terbuka kerana kami merupakan orang luar bagi mereka. Namun,lawatan pertama
sekali ke sana membuka mata saya tentang keadaan kehidupan orang Asli,
Pandangan stereotaip yang ada dalam benak fikiran saya berkenaan kehidupan
orang Asli yang sangat mundur dan hanya tinggal dalam rumah papan hanya satu
pandangan yang meleset sama sekali. Hal ini demikian kerana,kehidupan mereka
sudah mencapai tahap kemajuan yang agak sama seperti kehidupan masyarakat
normal. Saya juga amat terharu dengan sambutan baik yang ditunjukkan oleh orang
kampung tersebut terutamanya golongan kanak-kanak mereka yang sangat peramah
dan mudah untuk didekati.
Saya merupakan ahli Biro Aktiviti yang ditugaskan untuk menyediakan satu
permainan bagi salah satu stesen dalam permainan ‘Explorace’ dan drama
berkaitan kepentingan mencuci tangan dengan betul. Bagi menjimatkan kos
perbelanjaan,saya dan rakan sekuliah,Arvin telah mengambil keputusan untuk
membuat sendiri puzzle bagi digunakan sebagai permainan di stesen
‘Explorace’.Bagi Drama Sains pula,saya memainkan watak sebagai budak lelaki
yang mengalami komplikasi keracunan makanan akibat tidak mencuci tangan dengan
betul walaupun telah dipesan oleh ibunya yang dimainkan oleh Aqidah. Sudah
tentunya,saya agak gementar apabila memikirkan situasi di mana saya perlu
berlakon di atas pentas tetapi saya tahu yang apa-apa perkara yang hendak
dibuat mestilah didekati dengan minda yang positif. Saya juga ada mengikuti
rombongan biro lain untuk membeli ‘hand sanitizer’ supaya dapat diedarkan kepada
kanak-kanak pada hari kejadian ketika sesi pembelajaran cara mencuci tangan
yang betul. Antara aktiviti lain yang dikelolakan oleh ahli Biro Aktiviti
seramai 11 orang ialah ‘Hide and Find’,’Sinking bowl’ dan Bola Beracun.
Pada pagi hari kejadian bersamaan tanggal 29 April 2018,perasaan saya
tidak segementar seperti rakan-rakan saya kerana saya telah didedahkan dengan
lebih awal situasi tempat yang bakal dilawat,jadi,saya sudah sedikit sebanyak
tahu apa yang akan saya hadapi pada hari berikut dalam aspek keadaan sekeliling
dan sikap mesra kanak-kanak di sana.Kami pergi ke lokasi kejadian dengan
menaiki sebuah bas. Pada genap pukul 9 pagi,kami tiba di sana dan terus
melakukan gerak kerja untuk menyediakan tempat yang sesuai untuk 4 stesen
‘Explorace’ di sekitar kawasan lapang Balai Adat, Desa Temuan.Kanak-kanak di
sana dibahagikan kepada 8 kumpulan secara sama oleh Ketua Biro Aktiviti,Choo Li
Yuan dan setiap kumpulan diikuti oleh 2 orang fasilitator yang akan membantu
mengawal pergerakan kanak-kanak dari satu stesen ke stesen yang lain. Saya dan
Arvin ditugaskan untuk menjaga ‘checkpoint’ 2 iaitu stesen puzzle. Semasa saya
mengawasi aktiviti itu,pelbagai gelagat dan adegan ditampilkan oleh
kanak-kanak. Sebahagian besar daripada kanak-kanak yang bermain permainan
puzzle yang berkonsepkan segi tiga ini mempunyai masalah dalam menyelesaikan
puzzle berikut sehingga mereka perlu dibantu oleh fasilitator. Namun begitu,ada
juga kanak-kanak yang begitu cerdik dan pantas dalam menyiapkan puzzle berikut
sehingga mereka diberi markah bonus. Apa yang paling mencuri perhatian saya
ialah walaupun sebahagian besar mereka menganggap puzzle ini susah,mereka tetap
bekerjasama sebagai satu kumpulan,cuba sedaya upaya menyiapkannya dan hal ini
memang membuat diri saya terharu dan bangga dengan semangat tidak mudah putus
asa yang mereka tunjukkan. Setelah selesai aktiviti Explorace,kami perlu
menunggu selama 1 jam 30 minit untuk acara Eksperimen dan Drama berlangsung.
Dalam masa lapang ini,saya telah ditugaskan oleh Choo untuk mengira markah
Explorace bagi setiap kumpulan. Dalam pukul 1 petang,aktiviti eksperimen
berkaitan keburukan merokok dan drama berkisarkan kepentingan mencuci tangan
berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Dalam kerancakan berlangsungnya
aktiviti-aktiviti ini,satu peristiwa yang tidak diduga berlaku di mana seorang
kanak-kanak cedera di bahagian mata sehinggakan dia perlu dibawa ke Pusat
Perubatan Universiti Malaya(PPUM) untuk pemeriksaan selajutnya. Kanak-kanak itu
dibawa oleh koordinator kursus kami iaitu Dr. Puah dan ditemani oleh Fadhil.
Alangkah leganya apabila mendengar yang kanak-kanak itu tidak mengalami
kecederaan yang serius. Aktiviti penutup bermula tepat pukul 3 petang di mana
acara ucapan, penyampaian hadiah dan cabutan bertuah berlangsung. Pemenang bagi
kategori Explorace ialah Kumpulan 3. Gembira hati saya apabila melihat senyuman
yang meleret terpampang di wajah-wajah kanak-kanak orang Asli yang sungguh
gembira mendapat hadiah berbentuk hamper atas kejayaan mereka. Setelah semua
selesai,sesi fotografi dijalankan sebagai salah satu tanda kenangan kami
bersama-sama kanak-kanak orang Asli di kampung ini. Pada pukul 4.30 petang,kami
bertolak balik ke Universiti Malaya setelah perkarangan dewan dikemaskan.
Setelah mengikuti aktiviti Jalinan Masyarakat ini,minda saya lebih
terbuka dan sedar akan perkembangan dalam pelbagai aspek yang dialami oleh
masyarakat Kampung Desa Temuan ini. Pendidikan juga sudah menjadi satu tunjang
kehidupan kepada mereka di mana hampir kesemua kanak-kanak berdaftar bersekolah
di Sekolah Kebangsaan Bukit Lanjan yang terletak berhampiran dengan lokasi
aktiviti berlangsung. Walaupun agak penat setelah seharian bertungkus-lumus
dalam memastikan semua kerja yang ditugaskan dilakukan dengan jayanya,saya
berasa sangat bertuah dan bersyukur kerana telah diberi kesempatan untuk
belajar benda baharu yang sebelum ini saya tidak tahu akannya. Saya juga
merasakan hubungan persaudaraan antara masyarakat orang Asli juga dapat
diperat. Saya juga sedikit sebanyak belajar tentang peri-pentingnya nilai
kerjasama dan bertanggungjawab dalam diri bagi memastikan sesuatu program dapat
dijalankan dengan baik. Hubungan baik dengan rakan sekuliah dan pensyarah juga
dapat dijalinkan melalui aktiviti Jalinan Masyarakat ini. Melalui kursus ini
juga,saya sudah semestinya akan cuba mencari peluang yang lain untuk melibatkan
diri dalam aktiviti kemasyarakatan pada masa depan agar dapat menimba
pengalaman baharu yang berharga sekaligus mematangkan diri saya demi menjadi
modal insan yang terbilang.
(999
patah perkataan)
Comments
Post a Comment